31 Ocak 2012 Salı

Mor Köşe: Gümüş'e Hayat Veren bir Usta


Bu hafta Mor Köşe'nin konuğu Ermeni gümüş ustası Agop Muratoğlu...Kendisiyle hem sahibi olduğu İsis Gümüş ve tasarımdan hem de değerli taşlara kadar çeşitli konularla bezeli mini bir sohbetimiz olacak...

Kendimi bildim bileli, takı tutkum vardı. Daha küçük bir kızken bile anneannemin mücevherat kutusunu alıp aynanın karşısına geçmek en büyük oyunumdu. Hani, kız çocukları bebekle oynar derler, ben daha ziyade küpe ve yüzüklerle oynuyordum.

Yaş ilerledikçe ve tarih'e de merak saldıkça, gümüş ve taşlar ilgi alanımı oluşturmaya başladı. Nerede otantik ya da hoşuma giden hakiki bir gümüş görsem, açıkçası hiç düşünmeden aldım. Yoksa da mutlaka gidip parayı biriktirip yine aldım...

Yaklaşık sekiz sene önce İsis Gümüş'ü keşfettim ve o günden beri müdavimiyim. Önceden Kadıköy'de pasaj içindeydi, sonradan Bahariye Caddesi'ne taşındı. Gel zaman git zaman derken Agop Bey ile sohbet eder olduk. Sayesinde taşlar hakkındaki bilgim arttı. Yeri geldi hangi modelin neden moda olduğundan bahsettik yeri geldi taşların dünyasından hayata değindik.

Bugün, hatırı sayılır takı koleksiyonumun çoğu İsis Gümüş'e aittir. Özel tasarım üzerine de çalışan Agop Bey, ricamı kırmayıp bana çok istediğim Boleyn kolyemi de yapmıştır.

Dilerseniz, sözü burada noktalayıp Agop Muratoğlu'nun kendisinden gümüş işçiliğini ve bir takının tasarlanışını dinleyelim:

Burcu: Agop Bey, öncelikle İsis Gümüş'ten başlayalım. Mesleğe ne zaman başladınız, İsis Gümüş ne zaman takı dünyasına girdi?

Agop M: İsis Gümüş, 1987 Eylül'ünde Bahariye Cad. Adliye Pasajı'nda faaliyete geçti.

Burcu: Pek çok gümüş dükkanının aksine, siz kendi tasarımlarınızı da yapıp satıyorsunuz. Bir takıyı tasarlarken nelerden ilham alıyorsunuz en çok?

Agop M: Takı tasarımlarımızda genelde müzelerden ilham alırız. Tüm seyahatlerimde yaptığım ilk iş, gittiğim yerin müzelerini gezmek olur.

Burcu: Bir takının tasarım aşamaları nedir?

Agop M: İlk önce takının görseli bulunur. Arzu eden olursa çekilmiş bir fotoğraf getirebilir ya da dergilerden uygun model bulunur. Kişinin kendi ilhamı da olabilir. Daha sonra öze sadık kalınarak, elimizdeki malzemeyle taşlara göre oynamalara geçeriz. Ardından da üretim aşaması gelir.

Burcu: Gerçek gümüşü sahtelerinden nasıl ayırt edebiliriz?

Agop M: Gerçek gümüş yoğunluk bakımından diğer metallerden daha ağırdır. Kendine özgü bir rengi vardır. İşin ehli biri, madeni görerek veya tutarak karar verebilir. Tabiki teknoloji çok geliştiği için gümüşe çok yakın taklitler piyasada yer almakta. Bizler satın alırken ise elimizdeki kimyasallarla, madeni mehenk taşına sürerek kontrol ederiz.

Burcu: Takılarınızda en çok hangi taşları kullanıyorsunuz?

Agop M: Genelde güncel olan doğal taşlardan yola çıkıyoruz. Yazları turkuaz, mercan, sedef, inci gibi yazlık taşlar,; kışın ise oniks, akik, lapis granad ve lal gibi koyu renk taşlar kullanıyoruz.

Burcu: Kuyumcularla aynı taşı kullandığınız oluyor. Örneğin yakut kuyumculukta da sık rastladığımız bir taş ve sizin tasarımlarınızda da yer alıyor. Aradaki fark nedir?

Agop M: Bizim kullandığımız yakut, zümrüt, safir gibi daha değerli taşlar kuyumculardan farklı olarak taşın kabuk kısmındandır. Yani kök dediğimiz bölümünden çıkarılır. Fakat piyasada biraz parası olan kişiler bizim işimizi yapmaya kalktıklarından bir çok taşı tanımıyorlar. Her yeşil taş zümrüt, ya da gördüğünüz her kırmızı taş yakut değildir. Alışveriş yaparken işin ehline gitmeli hatta bu konuda diploması olan dükkanlardan alışveriş yapmalıyız.

Burcu: Günümüzde "doğal taşlar" çok ilgi görüyor. Bununla ilgili adım başı bir dükkana rastlamak mümkün. Peki, ne kadarı doğru bunların? Örneğin bir aquamarin taşı gerçekten 3-5 liraya alınabilir mi?

Agop: Çok güzel bir soru bu. Gerçi, bir önceki soruyu açıklarken buna değinmiştim. Bakın, aquamarin veya topaz almaya kalkarsanız, gümüşün bile çok üzerinde bir değer ödemeniz gerekir. Bunların gerçeğini asla ucuz bir fiyata alamazsınız. Kaldı ki üç beş lira olsun, mümkün değil. Fakat, ametist, akik ve yeşim gibi taşlar daha az değerlidir; bunların şekilsiz, işlenmemiş çeşitlerini ucuz fiyata alabilirsiniz.

Burcu: Taşların gerçekten de belli özellikleri ya da şifa yetileri var mı?

Agop M: Açıkçası bu benim alanımla ilgili bir soru değil. Gerçi bu bilgiler benim sitemde de yer alıyor. Elbette, doğadaki her şey gibi taşların da insana verdiği belli enerjiler vardır. Ancak, şahsen falanca hastalığa iyi gelir gibi niteliklerine inanmıyorum. Bunu taş ithalatçılarının ya da televiyonlarda kendisini doktor ilan edip çığıranların ortaya sürdüğüne inanıyorum. Dikkat edin, ne zaman Çin'den taş ithal edilse, piyasada taş çığırtkanları dolanır.

Burcu: Altın her zaman bir yatırım aracı olmuştur. Gümüş'ün de tarihte böyle bir özelliği var mıydı? Ya da günümüzde gümüş, eskiye kıyasla, değerini yitirdi mi?

Agop M: Altını yatırım aracı olarak görürüz, doğrudur. Ama, gümüş, platin, paladyum, aliminyum, bakır ve hatta demir bile çağımızda uluslararası borsalarda yatırım aracıdır. Yeter ki talep azaldığında alıp talep arttığında da satın. Gümüş değeri altının 40 veya 45'te biri olur. Geçen sene gümüş bir ara tüm değerli metallerden daha fazla getiri veriyordu. Şu an altının ons fiyatı 1740 dolar civarında işlem görmekte. Gümüş ise 33 dolar civarında. Buna göre altın olması gerekenden sadece yüzde yirmi daha değerli oluyor. Ve gümüş de olduğundan daha değerli. Altının ocak çıkış maliyeti 285 dolar, varın kıyaslamayı siz yapın.

Burcu: Tarihe ve günümüze baktığımızda pek çok kuyumcu ve gümüş ustası Ermenidir. Bizim aile kuyumcumuz da keza öyle. Size bakıyorum, ustalığınız zaten yaptıklarınızdan belli. Peki, nedir bunun sırrı? Doğal bir yetenek mi yoksa babadan oğula geçen bir aile mesleği midir?

Agop M: Sevgili Burcu, Ermeniler tarihten beri ya da şöyle diyeyim Anadolu'da ilk bilindikleri yer olan Urartular'dan beri hep zanaata yönelmişlerdir. Kuyumculuk, demircilik, taş işlemeciliği gibi mesleklerle uğraşmışlardır. Herhalde genetik olarak da o zamanlardan beri cazip gelmiştir. Osmanlı'da, Bizans İmparatorluğu'nda ve Persler zamanında da Ermeniler'i hep zanaatkar olarak görürüz. Bugün Istanbul'da yaşayan ell bin civarı Ermeni'nin çalışan kısmının yarısından fazlası kuyumcu ve gümüşçüdür.

Burcu: Agop Bey, bu hoş sohbet için ve beni kırmayıp röportaj yaptığınız için çok teşekkür ederim.

Agop M: Rica ederim, ben memnun oldum. Sevgiyle kal...

Sizlere, İsis Gümüş'ten kimi takı örnekleri göstermek istedim.

Eğer siz de takıseverseniz ve makul fiyatlara kaliteli ürün istiyorsanız İsis Gümüş'e uğramanızı tavsiye ederim.

İletişim: http://www.isisgumus.com
Adres:Kadıköy Bahariye Cad. 1/A, İstanbul - Asya


Burcu Aşçı
Ocak 2012
Istanbul.


2 yorum:

ingilizanahtari dedi ki...

Güzel bir söyleşi olmuş,ağzınıza sağlık.Ben taşların ilmini okuduğumdan ve iki kez aynı dersi almamdan mıdır nedir şifa verici vs. etkilerine hiç inanamıyorum daha çok kristal yapıları,sertlik dereceleri falan geliyor aklıma(:
Bu arada Boleyn kolyeni merak ettim keşke görsellere koysaymışsın(:

Adsız dedi ki...

harika bir röportaj olmuş elinize sağlık artık böylesi ustalar bulmak zor, agop beye de başarılar dilerim. Feride/ Ankara.